Facebook Beacon takes a beating

בקטגוריות: Uncategorized

1 Dec 2007

בתור חלק מהגל השוצף של פייסבוק בארץ בחודש האחרון, התחלתי להתעניין במה קורה בענק הפתאומי שזינק לו. בתור רשת חברתית שבמשך כמה זמן היתה ה-underdog במאבק עם MySpace, בחודשים האחרונים היא זינקה לה להיות אחת מהאתרים העמוסים יותר והחברות המוערכות יותר בעולם, ומעניין לראות אם המעמד עלה להם לראש.

התשובה לזה היא, כמובן, כן.

בשבועות האחרונים שחררה פייסבוק פיצ’ר חדש בשם Facebook Beacon – אבוקה בעלטה. מה מהותה? בתי עסק אינטרנטיים, ביניהם אתרים גדולים כמו Blockbuster, נרשמים להיות Facebook Beacon Affiliates. מאותו רגע, כל רכישה שלך באתר שלהם מועברת ל-Facebook, ושם מפורסמת ברשימת החדשות שאתה מיצר – “Avner Kashtan has rented Almost Famous from Blockbuster.com”. האינטרס כאן לפייסבוק ולאתר ברורים, קצת פחות ברור האינטרס של המשתמש.

הביקורת הראשונית על ה-Beacon נסבה סביב החדירה לפרטיות. המנגנון הוא Opt-out, כלומר הוא פועל אוטומטית בלי לבקש אישור, ואחריות המשתמש ללכת ל-Facebook ולציין שהוא לא מעוניין לפרסם את הרכישות שלו. מעבר לכך, ה-opt-out הוא לכל שותף בנפרד, ואין דרך לחסום את השירות בצורה גורפת.

עקב הזעקה הציבורית, Facebook הוסיפו כמה שינויים. לפני שהעדכון מפורסם בעמוד הבית שלך, יש לך שתי הזדמנויות לעצור אותו מלהתפרסם. על פניו, השינוי הוא משמעותי: השירות הוא כבר opt-in, לא opt-out. אבל רבים עדיין התלוננו על כך שאין אפשרות לחסום בצורה גורפת את ההשתתפות. מעבר לכך, בדיקות יותר מעמיקות מראות שללא קשר למה שהמשתמש בוחר, Facebook עדיין מקבלים את המידע על הקניה, ופשוט בוחרים אם לפרסם אותו או לא. למען האמת, ניתוח עצבני במיוחד, של דר אובסנג’ו (העובד במיקרוסופט על Windows Live Spaces, מתחרה של Facebook) מראה שלא סתם ש-Facebook עדיין אוספים את המידע, הם גם מקבלים מידע על כל לקוח של השותפים, בלי לקשר להיותם משתמשי Facebook או לא:

“But no, it is actually worse than that. The affiliate sites are pretty much dumping their entire customer database into Facebook’s lap, FOR FREE and without their customers permission. What. The. Fuck.”

לפי הניתוח הזה, Facebook ללא ספק הפכה מלהיות ה-Underdog הפופולרי והחתרני, ונהייתה – כמו Google – חברת פרסום שמשתמשת ברשת החברתית כפלטפורמה, ולא שום דבר אחר.

2 תגובות על Facebook Beacon takes a beating

Avatar

iod

1 בDecember, 2007 בשעה 20:07

חוץ מעניין ההשוואה לגוגל, שאני לא מסכים לגביו, אתה כמובן צודק.
אני תוהה אם אני רוצה לסגור את החשבון שלי בפייסבוק לאור הסיפור הזה.

Avatar

iod

2 בDecember, 2007 בשעה 02:57

טופס תגובות

פעם היה לי לייבג'ורנל. עכשיו הוא כאן, מגובה.

פוסטים